Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
#SBIB:35H501 --- #SBIB:316.8H51 --- etnisch-culturele minderheden --- integratie --- Bestuur en samenleving: netwerken, inspraak, participatie, interactief beleid --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- Sociale agogiek --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw --- armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- integratiebeleid --- Sociology of culture --- sociale politiek --- sociaal beleid --- media --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- multiculturele samenleving --- wetenschap
Choose an application
Een wezenlijk ingrediënt van hulp die helpt is aandachtige nabijheid, waarin de helper - beroepskracht of niet - zich nauwgezet afstemt op wie zijn bijstand zoekt. Zo eenvoudig als dat klinkt, zo moeilijk is het ook en zo zelden komt het er werkelijk van; maar hoe slechter je eraan toe bent, hoe wenselijker dat dat toch gebeurt. In dit boek worden beroepspraktijken geanalyseerd waarin dat zoeken van nabijheid en afstemming met een ongewone radicaliteit geschiedt. Die aanpak wordt de presentie-benadering genoemd en is hier vooral onderzocht aan de hand van enkele pastores die intensief meeleven met bewoners van achterstandsbuurten. Hoewel deze presentie-benadering in menig opzicht verschilt van wat op dit moment gebruikelijk is in de sector zorg en welzijn, en zelfs pastoraat en raadswerk, belichaamt ze niettemin de eigenlijke intentie ervan. Veel mensgerichte professionals zullen hun (oorspronkelijke) liefde voor hun vak in de geschetste aanpak herkennen. In het verlengde van de analyses en beschrijvingen wordt een presentie-theorie ontwikkeld met voluit aandacht voor zulke vraagstukken als wat het betekent om arm en sociaal overbodig te zijn, hoe men kan aansluiten bij de leefwereld van armen, hoe noodlottigheid en tragiek te hanteren zijn, wat probleemoplossend handelen vermag, welke professionaliteit daarbij past, wat de grondstructuur van een hulpvraag is en hoe men betrokkenheid gestalte geeft. Een rijk boek met een overvloed aan praktische voorbeelden, met kritische beschouwingen en constructieve, methodisch uitgewerkte suggesties voor een alternatief. Een toegankelijk boek dat dicht bij de praktijk van alledag blijft en dat mensgerichte beroepskrachten, van wijkagent, verpleegkundige en opbouwwerker tot pastor, onderwijzer en maatschappelijk werker aangaat.
welzijnswerk, methoden --- cliënten-welzijnswerkers --- 253*21 --- 361.1 --- 361.05 --- Pastorale methodiek --- 253*21 Pastorale methodiek --- presentie --- pastoraal --- Social problems --- armoede --- Social welfare methods --- Presentie --- maatschappelijk werk en sociale zorg - methodiek --- Presentie. --- #gsdb6 --- christendom --- hulpverlening --- kansarmoede --- maatschappelijk werk --- methodiek --- Hulpverlening --- Sociale agogiek --- Methodiek. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening.
Choose an application
Deze studie, in opdracht van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin speelt in op een aantal hiaten in het onderzoek naar thuislozen in Vlaanderen. Zo werd het perspectief van de thuislozen nog onvoldoende verkend: wat zijn hun vragen en noden, is er oog voor hun krachten en worden deze actief aangesproken? Waar zitten de pijnpunten, de weerstanden, de missing links, de schotten in de hulpverlening volgens de thuislozen zelf, is er sprake van vraaggericht werken of komen de eigenlijke vragen van hen niet naar voren, zijn de geboden antwoorden enkel op maat van het bestaande aanbod? Het vertrekpunt in deze studie zijn dan ook de sociale biografieën van thuislozen.
Daklozen. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Sociology --- homeless persons --- thuislozen --- Social stratification --- Social problems --- sociaal beleid --- sociale integratie --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Netherlands --- Daklozen --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H22 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- Academic collection --- 669 Thuislozen --- 328.9 --- daklozen --- thuislozenzorg --- 364.273 --- Beleid --- Biografieën --- Huisvesting --- Hulpverlening --- Integratie --- Onderzoek --- Preventie --- Thuisloosheid --- Zorg --- S2006304.JPG --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Overige groepen (Thuislozen) --- 362.9 --- Thuislozen --- Kinderopvang --- Voorzieningen --- Dak- en thuisloosheid --- Voorziening
Choose an application
Dit boek is het resultaat van een project, gefinancierd door Cera. De verschillende koepelorganisaties van de sector hebben letterlijk de handen in elkaar geslagen: Vlaams Welzijnsverbond vzw. Jongerenbegeleiding vzw en PPJ - Pluralistisch Platform Jeugdzorg vzw. Een bestaand Vlaams kwaliteitszorginstrument, PROZA, diende als basis om voor de bijzonder jeugdbijstand een specifieke afgeleide versie te maken als instrument-op-maat.In dit boek zijn verschillende bijdragen te vinden. Niet alleen wordt het project en het instrument toegelicht, maar worden ook goede praktijken en ervaringen uit de sector beschreven. Dankzij de onderzoeken met het PROZA-instrument werd een dwarsdoorsnede gemaakt van enkele aspecten van kwaliteitszorg in de sector.
663.2 Bijzondere jeugdzorg --- Assistance à la jeunesse --- Beroepsethiek --- Ethique professionnelle --- Jeugdwerk --- #KVHB: Jeugdbescherming --- #KVHB: Kwaliteitszorg --- PROZA --- Jeugdbijstand --- S2006244.JPG --- Residentiële jeugdzorg. --- jeugdzorg. --- Jeugdzorg. --- 323 --- bijzondere jeugdzorg --- jeugdzorg --- kwaliteitszorg --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Kwaliteitszorg --- bijzondere jeugdbijstand --- kwaliteit --- 362.74 --- 658.5 --- psychosociale hulpverlening --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- jeugdbescherming --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Sociale agogiek --- Jeugdbescherming en kinderrechten.
Choose an application
Criminology. Victimology --- daderhulp --- justitieel welzijnswerk --- slachtofferhulp --- Social welfare methods --- herstelbemiddeling --- jongerencriminaliteit --- Herstelgericht groepsoverleg --- Alternatieve straffen ; jeugdcriminaliteit --- Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten --- jeugdwerk- en beleid --- BPB0606 --- 347.513 <493> --- Academic collection --- C6 --- pedagogiek --- 186.3 Jeugdhulp --- criminaliteit --- jeugd --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Herstelrecht (herstelbemiddeling) --- Alternatieve straffen --- S2006708.JPG --- jeugdmisdadigheid --- herstelrecht --- moeilijk opvoedbare jongeren --- Herstel van schade. Schadevergoeding--(burgerechtelijke aansprakelijkheid--België --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 343.3 --- 343.8 --- 376 --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- jeugdwerk- en beleid. --- 347.513 <493> Herstel van schade. Schadevergoeding--(burgerechtelijke aansprakelijkheid--België --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Jeugdwerk- en beleid. --- graduaat orthopedagogie --- jeugddelinquentie --- jeugdzorg
Choose an application
Reflectie is een veel gehanteerde vorm van leren in het beroepsonderwijs, maar tegelijk ook een competentie die studenten zich aan moeten leren. Reflecteren is met name voor beginnende studenten een vrij abstracte aangelegenheid. Dit boek poogt een antwoord te geven op de vraag hoe je jezelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie, tot een persoon die begint met en vaardig wordt in reflecteren: op weg naar bewust en bekwaam handelen. Reflecteren: de basis traint de student in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Het boek sluit aan bij de generieke bachelor competenties. De auteur geeft in dit boek de theoretische achtergrondinformatie, maar vooral hele praktische handvatten. De theorie wordt toegelicht met voorbeelden van good en bad practice en verduidelijkt aan de hand van voorbeeldcasussen. Studenten krijgen bovendien een stappenplan voorgelegd. In combinatie met een foutenanalyse en opdrachten voor zelfstudie kunnen ze hiermee hun vaardigheden oefenen. Reflecteren: de basis is specifiek bedoeld voor beginnende studenten aan een beroepsopleiding én voor beroepsbeoefenaren in relatiegerichte beroepen die (nog) niet getraind zijn in reflectie op hun handelen.
Onderzoek en ontwikkeling. --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Reflectie --- 321.3 --- 450.7 --- 454.23 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Reflectie --- Studenten --- professionalisering --- reflectievaardigheid --- Sociale vaardigheden op het werk --- Sociale vaardigheden --- hoger onderwijs --- reflecteren --- reflectie (ler) --- reflectie --- sociale vaardigheden --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- onderwijs, sociale vaardigheden --- persoonlijke ontwikkeling --- 489.5 --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Reflecteren --- welzijnswerk, methoden --- Methodiek --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 361.1 --- competenties --- Social psychology --- reflectie (psychologie) --- Hygiene. Public health. Protection --- Higher education --- persoonlijkheidsontwikkeling --- departement Algemeen 07 --- leerstrategieën --- bewustzijn --- Managementvaardigheden --- Denken --- Bewustzijn --- coaching --- communicatie --- didactisch proces --- leren --- stagebegeleiding --- zelfbeoordeling* --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
De systeembenadering is een bepaalde manier van kijken naar sociale eenheden als gezinnen, leefgroepen, teams, vriendengroepen, organisaties en andere groeperingen, die als systemen beschouwd kunnen worden. Hoewel sociale systemen verschillend van karakter zijn, hebben ze gemeenschappelijke kenmerken en wetmatigheden. Om die gemeenschappelijke kenmerken gaat het in de systeemtheorie. Dit boek legt voortdurend verbindingen met de beroepspraktijk. In deel I en II wordt de lezer grondig geïnformeerd over het begrip systeem, over interactie en communicatie, over de centrale begrippen inhoud en betrekking, over het onderscheid tussen analoge en digitale communicatie, over complementaire en symmetrische interactie, over lineaire en circulaire causaliteit en paradoxale communicatie. Deel III is gewijd aan de toepassingsterreinen, waarop de theorie betrekking heeft: gezinnen, leefgroepen, organisaties en wijken.
Systeemtheoretische psychotherapie. --- Systeemtherapie. --- interactieprocessen --- Sociology of culture --- systeemtheorie --- gedragsbeoordeling --- Social psychology --- systeemdenken --- Sociological theories --- Sociologie --- Gezin --- Leefgroep --- Opbouwwerk: buurt- en wijkopbouwwerk (buurtwerk, wijkontwikkeling) --- Organisatie en management: algemeen (management) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Systeem- en communicatietheorie --- Gedrag --- Communicatie --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Systeemtheorie --- #KVHB:Gedrag --- gedrag --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- sociologie --- 316.3 --- Systeemtheorie --- S2006423.JPG --- gezin --- groepsdynamica --- organisatiecultuur --- samenlevingsopbouw --- systeemgericht welzijnswerk --- 392.5 --- 361.13 --- 65 --- 361.5 --- 361.1 --- 301 --- Gezinnen --- Organisatie --- Buurten --- psychiatrie --- Provincie West-Vlaanderen --- Systeemdenken --- Systeemtherapie --- Psychologie --- Gezondheidszorg --- Man --- Volwassene --- Buurt --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg
Choose an application
Mantelzorg - zorgnood en zorgvoorkeur - determinanten van mantelzorg - mantelzorg naar opleidingsniveau - arbeid, gender en mantelzorg - mantelzorg binnen en buiten het huishouden - veranderingen in de huishoudelijke samenstelling(1991-2004) - mantelzorg in een moderne samenleving
Sociale agogiek --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- 316:61 --- 351.84 --- #SBIB:314H280 --- #SBIB:316.8H20 --- 661.3 Welzijnszorg. Privé --- Mantelzorg --- Bejaardenproblematiek 312-053.8 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gezin 314.6 --- Gezondheidszorg 61 --- mantelzorg --- medische sociologie --- 308.3 --- 613.8 --- demografie --- welzijnszorg --- 649.8 --- België --- 308.2 --- mantelzorg (gez) --- zorgverlening --- Vlaanderen --- thuiszorg --- S2007798.JPG --- 09.01.a --- 316:61 Medische sociologie --- Medische sociologie --- 351.84 Sociaal zekerheidsrecht. Sociaal bestuursrecht. R.S.Z.--(sociale verzekering zie {369}) --- Sociaal zekerheidsrecht. Sociaal bestuursrecht. R.S.Z.--(sociale verzekering zie {369}) --- Demografie en niet-economische interrelaties: algemeen --- Welzijnsorganisatie: algemene sociale dienstverlening --- Andere samenlevingsvormen --- Thuisverpleging --- 367 --- Sociale verzekering ; België ; Algemeen --- Sociology of social care --- sociale dienstverlening --- Belgium --- Flanders --- Mental Health --- Health Policy --- Demography --- Social welfare --- Social aspects --- WA 305 Mental health of special population groups --- Care of the sick --- Flanders (Belgium) --- departement Gezondheidszorg 10 --- organisatie gezondheidszorg in België --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Gezondheidszorg --- Zorgverlening --- Demografie --- Toekomstvisies --- Toekomstvisie --- Emigratie --- Gender --- Labour --- Future --- Care --- Care work --- Book
Choose an application
Handleiding voor leerkrachten (Lichamelijke Opvoeding) en directies met praktische tips en uitgewerkte lessen en werkbladen voor het lager onderwijs. Klaar voor gebruik. Hoe kan je sport en beweging via de school promoten? Hoe kan je het sportaanbod vergroten zonder al te veel middelen of materialen? Hoe kan je de kinderen en hun ouders overtuigen van het belang van sporten en bewegen? Hoe krijg je alle kinderen - ook buiten de school - aan het bewegen? Hoe motiveer je kinderen, collega's en ouders om samen aan een gezonde levensstijl te werken? Hoe bereik je via deze fysieke activiteit ook belangrijke cognitieve en socio-affectieve doelstellingen? Op alle voorgaande vragen geeft dit boek een duidelijk antwoord, niet alleen in theorie maar vooral ook aan de hand van uitgewerkte praktijkvoorbeelden. Je krijgt als lezer concrete richtlijnen om een bewegingsprogramma op school uit te werken en uit te voeren: - richtlijnen om meer beweging te promoten tijdens de les lichamelijke opvoeding - richtlijnen om beweging te promoten tijdens de speeltijden en middagpauze - uitgewerkte lessen bewegingsopvoeding die een actieve levensstijl promoten - tips om kinderen sportief en actief huiswerk mee te geven Deze handleiding is het resultaat van een studie in opdracht van het Steunpunt Sport, Beweging en Gezondheid (www.steunpuntsbg.be) dat onder de bevoegdheid staat van de minister van Sport en wordt gevormd door de Vakgroep Sport- en bewegingswetenschappen (UGent), de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen (KULeuven) en de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie (VUBrussel). De handleiding kwam tot stand aan de UGent en werd uitgewerkt door doctoraatsonderzoeker Stefanie Verstraete onder leiding van de promotoren Prof. Dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Prof. Dr. Dirk De Clercq en Prof. Dr. Greet Cardon
Bewegingsopvoeding --- Bewegingsrecreatie. --- Sport --- Basisonderwijs. --- Kinderen. --- 372.879.6 --- #SMV:agogiek --- #SMV:categorie --- 616.2 --- 617.1 --- Balspelen --- Basisonderwijs --- Bewegingsoefeningen --- Bewegingsspelen --- Gezondheid --- Jeugd --- Lager onderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- 477.8 --- 616 --- Bewegen --- Didactiek --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Handboek/cursus --- Speelplaatsen --- Wereldoriëntatie --- 796.04 --- Bewegingsonderwijs --- Eindtermen --- Onderwijs --- Promotie --- Lichamelijke opvoeding; ba.o. --- D060908.jpg --- Lichamelijke opvoeding: didactiek lagere school --- 372.879.6 Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Lichamelijke opvoeding. Didactiek van de lichamelijke opvoeding --(niet-universitair onderwijs) --- Gymnastiek; algemeen --- Sport; algemeen --- Lichaamsoefening en sport; algemeen --- lager onderwijs --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- Didactics of primary education --- Bewegingsopvoeding ; didactiek --- Didactiek van sport en spel --- Didactiek van het lager onderwijs --- lichamelijke opvoeding --- Lichamelijke opvoeding; ba.o --- Bewegingsrecreatie --- Bewegingsspel --- Voeding --- Gedrag --- Technologie --- Maatschappij --- Drank --- Jongere
Choose an application
Juvenile delinquency --- delinquenten --- jeugdmisdadigheid --- moeilijk opvoedbare jongeren --- S2006241.JPG --- 122 Criminaliteit --- Jeugdcriminaliteit --- 343 --- 343.3 --- 376 --- Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- Criminology. Victimology --- Transport. Traffic --- mobiliteit --- ruimtelijke ordening --- steden --- Welzijnszorg --- Veiligheid --- Jeugdbescherming --- Preventie --- Jeugd --- Urban transportation --- arbeidsmarkt --- duurzame ontwikkeling --- economische politiek --- milieuproblematiek --- telewerk --- vervoer --- vervoer, goederen --- vervoer, infrastructuur --- vervoer, personen --- vervoer, water --- vervoer, weg --- 656 --- vervoerbeleid --- vervoer (transport) --- 385.1 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 656.1 --- 711.7 --- 442.2 Verkeersvraagstuk --- 587 Stedenbeleid --- City transportation --- Metropolitan transportation --- Municipal transportation --- Transportation, Urban --- City planning --- Transportation --- Urban policy --- 711.7 Planologie: verkeersnetten --- Planologie: verkeersnetten --- 656.1 Road transport --- Road transport --- Transportdiensten. Verkeersorganisatie en toezicht --- Vervoer : economie, stelsel en beleid --- Conferences - Meetings --- Contains audio-visual material --- Mobiliteit --- Algemeen. --- Zorg- en welzijnssector --- Thuis --- Jongere
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|